Welke rijst is het gezondst?

5 apr. 2022 – Leestijd 6 min
Welke rijst is het gezondst

Bij veel Nederlanders staat er iedere week wel een bordje rijst op tafel. Of in ieder geval, een gerecht met rijst als basis. Dat snappen we wel, want rijst is een goede bron van koolhydraten die makkelijk te bereiden is. Maar welke rijst is het gezondst? Kun je beter kiezen voor witte rijst of zilvervliesrijst? En waarom? Dat zoeken we voor je uit!

Dit maakt rijst sowieso al gezond

Rijst is een graanproduct dat past in een verantwoord en gevarieerd eetpatroon. Het levert voornamelijk koolhydraten. Die zet je lichaam vervolgens om in energie. Net als eiwitten en vetten, maar van die laatste bevat rijst niet veel. Verder bevatten de rijstkorrels ook nog B-vitamines en mineralen zoals fosfor en kalium. Die verlagen de bloeddruk en zorgen voor stevige botten en tanden!

Maar welke rijst is het gezondst?

Er zijn veel verschillende soorten rijst. Maar welke rijst is het gezondst? Dat vragen veel mensen zich af. En terecht, want de ene rijstsoort is de andere niet. Om die vraag te beantwoorden, maken we vaak onderscheid tussen witte rijst en zilvervliesrijst:

  • Witte rijst
    Bij witte rijst worden de rijstkorrels ontdaan van hun vliesje en vervolgens geslepen om de houdbaarheid te vergroten. Zo houd je die kenmerkende witte korrels over en dat verklaart weer de naam. Witte rijst is dus niet echt een bepaalde rijstsoort, maar een verzameling van rijstsoorten die op deze manier behandeld zijn. Onze Toverrijst, basmatirijst en pandanrijst zijn er voorbeelden van.

  • Zilvervliesrijst
    Bij zilvervliesrijst wordt het vliesje om de korrel gelaten. Dat geeft het een beetje een bruinere kleur, waardoor het ook wel bruine rijst wordt genoemd. Deze rijst is door dat vliesje (en de kiem!) wat steviger dan de witte variant en heeft ‘ie een wat meer nootachtige smaak. Ook moet zilvervliesrijst vaak net iets langer koken dan witte rijst.

Voedingswaarde

Om te bepalen welke rijst het gezondst is, kijken we naar de voedingswaarde. Qua aantal calorieën ontlopen witte rijst en zilvervliesrijst elkaar niet veel. En ook de hoeveelheid vetten, koolhydraten en eiwitten is vaak vergelijkbaar (soms bevat zilvervliesrijst iets meer onverzadigde vetten en eiwitten). Het verschil zit ‘m vooral in de hoeveelheid voedingsvezels. Afhankelijk van de precieze rijstsoort, bevat zilvervliesrijst namelijk vaak 3 tot 6 keer zoveel vezels als witte rijst!

Tip: Lees ook Witte vs bruine rijst? Wat kies je en waarom?

Dus welke rijst is dan het gezondst?

Antwoord: zilvervliesrijst. En dat komt vooral door de hoeveelheid voedingsvezels. Die zijn namelijk heel belangrijk voor je gezondheid. Ze zorgen namelijk voor een goede darmwerking en verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Ook geven ze langer een verzadigd gevoel na het eten. Je zit er dus langer ‘vol’ van. Dat betekent dat je minder snel honger krijgt en naar die (ongezonde) snack grijpt!

Maar ook op het gebied van vitamines en mineralen scoort zilvervliesrijst vaak beter dan witte rijst. Het vliesje en die kiem (die bij witte rijst worden verwijderd) bevatten bijvoorbeeld ook vitamine B1, vitamine B6 en een best aardige hoeveelheid fosfor, kalium en magnesium. Kortom, meer voedingsstoffen voor dezelfde hoeveelheid calorieën. En dat maakt zilvervliesrijst de meest gezonde rijst!

En welke soort witte rijst is het gezondst?

Toegegeven: zilvervliesrijst smaakt niet bij elk gerecht even goed. Soms vraagt een gerecht gewoon om wat meer plakkerige rijst. Om geurige rijst met een wat meer neutrale smaak. Om witte rijst dus. Maar welke soort witte rijst is het gezondst? Dat blijkt in de praktijk niet uit te maken. Toverrijst, basmatirijst en pandanrijst hebben allemaal een vergelijkbare voedingswaarde.

PS. Bij Lassie vind je al deze rijstsoorten ook met extra vezels. Perfect voor bij die gezonde curry of pilav!