Gezond aan tafel

Gezond aan tafel

De gemiddelde Nederlandse voeding bevat te veel suiker, zout, (verzadigd) vet en te weinig vezel. Rijst bevat vrijwel geen suiker, vet of zout en past daarom goed in een gezond voedingspatroon.

Rijst is een bron van meervoudige koolhydraten en levert energie voor een actief leven. De gezondheidsraad adviseert om de voeding, qua energie, voor 40% uit meervoudige koolhydraten te laten bestaan.

Een maaltijd bestaat natuurlijk niet alleen uit rijst. Hoe stel je een goede maaltijd samen?

Hiervoor gelden de volgende richtlijnen:

  • Eet gevarieerd.
  • Gebruik dagelijks ruim groente (150-200 gram), fruit en volkoren graanproducten.
  • Wees matig met vet en gebruik bij voorkeur onverzadigde vetten zoals bijvoorbeeld olijfolie.
  • Wees matig met zout.
  • Beperk het gebruik van voedingsmiddelen met suiker.
  • Eet regelmatig vette vis.
  • Wees matig met alcohol.

(bron: Richtlijnen goede voeding, Gezondheidsraad)

De voedingsvezel in rijst
In de richtlijnen voor goede voeding wordt geadviseerd om volkoren graanproducten te eten. Zilvervliesrijst is een volkoren graanproduct en een bron van vezel.

Houdt u meer van de smaak van witte rijst, maar wilt u toch het goede van zilvervliesrijst? Lassie heeft in haar assortiment Toverrijst Extra. Dit is witte rijst met daaraan natuurlijke vezels toegevoegd. Het vezelgehalte van deze rijst is zelfs nog iets hoger dan dat van zilvervlies rijst.

Vezels hebben een gunstig effect op de spijsvertering en het maag-darmkanaal. Daarbij is het belangrijk dat men voldoende vocht gebruikt en voldoende lichaamsbeweging heeft.

Een portie zilvervliesrijst bevat 18% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels. Een portie Toverrijst Extra bevat 23% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels. Andere belangrijke bronnen van vezels zijn volkoren brood en groenten.

Portiegrootte
De portiegrootte voor rijst is afhankelijk van de samenstelling van de maaltijd. Daarnaast spelen ook leeftijd, lengte en de hoeveelheid lichaamsbeweging een rol. Het voedingscentrum adviseert 200 tot 250 gram gekookte rijst per persoon. Lassie hanteert de portiegrootte van 200 gram gekookte rijst. Dit komt overeen met ongeveer 75 gram ongekookte rijst.

Glutenvrij
Rijst is van nature glutenvrij. Dit geldt ook voor de rijstproducten van Lassie. Een uitzondering hierop zijn Notenrijst en Meergranenrijst. Meergranenrijst bevat tarwe en gerst. Dit zijn glutenhoudende granen. Omdat notenrijst op dezelfde productielijn gemaakt wordt, kan dit product ook sporen van granen bevatten.

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van

Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst is het volkorenbrood onder de rijstsoorten. De rijstkorrels bevatten hun zilvervliesjes, die veel vezels bevatten én zorgen voor een verzadigd gevoel.

Bekijk product

Ontdek onze recepten