De 9 favorieten van Terry, gezondheidswetenschapper

31 jan. 2022 – Leestijd 6 min
664 Voorgestoomde Quinoa Gepofte biet BBQ feta honing quinoacrumble b3071d2dbf0758e42465d10b407624d6

Weet je waar ik nou echt gelukkig van word? Van een feestelijk gedekte tafel vol met heerlijke hapjes. Wanneer er vrienden komen eten tover ik mijn keukentafel om tot een feestelijke eettafel. Ik vind het geweldig om mijn gasten te verwennen met lekker eten en daarbij mag mooie tafeldecoratie niet ontbreken als je het mij vraagt!

Een leuk tafelkleed, kleurrijk servies, schitterend bestek en prachtige glazen. Oh, en als finishing touch natuurlijk een hoop kaarsjes om het extra gezellig te maken. En dan is het natuurlijk de kunst om zelf niet de hele avond in de keuken te staan, zodat ik ook kan meegenieten van al het lekkers dat ik serveer.

Een slimme meid is goed voorbereid

Ik maak graag gebruik van gerechten die ik gemakkelijk van tevoren kan bereiden. Zodat ik ze enkel nog hoef te serveren of op te warmen. Mijn motto is dan ook: Een slimme meid is goed voorbereid.

Deze gerechten kosten je maximaal 20 minuten werk en zijn erg leuk om je vrienden mee te verrassen, maar ze zijn natuurlijk ook erg geschikt voor doordeweekse dagen. En omdat je ze zo gemakkelijk van tevoren klaar kunt maken heb je met deze recepten geen excuus meer om de pizzakoerier te bellen na een drukke werkdag!

Met het laatste recept maak je al helemaal een verpletterende indruk bij je tafelgasten. Plus, wist je dat norivellen mega gezond zijn? Nori bestaat uit geperst zeewier en bevat een hoog gehalte aan vitamine B1, jodium en ijzer.

Wil je niet de hele avond in de keuken staan? Gebruik dan recepten die de oven in gaan

Ik ben ook een grote liefhebber van ovengerechten. Waarom? Ik zorg er dan voor dat ik zoveel mogelijk voorbereid voordat mijn gasten arriveren. Dan hoef ik het eten enkel nog de oven in te schuiven op het moment suprême. Zo kan ik gezellig bij mijn gasten zitten.

Canneloni is zo’n gerecht dat je gemakkelijk kunt preppen.

Het is natuurlijk heerlijk dat je dit recept van tevoren kunt klaarmaken, maar daar blijft het niet bij! Het is ook nog eens een verantwoord hapje. Deze canneloni di risotto bevat namelijk een mooie hoeveelheid groente, waaronder spinazie.

Tip: Spinazie kan je een stroef mondgevoel geven. Dit kun je gemakkelijk oplossen door wat calcium-bevattende ingrediënten toe te voegen, zoals kaas. Gelukkig hebben de receptmakers van Lassie hier al goed over nagedacht door het gerecht te verrijken met mozzarella. Zo kun je van deze heerlijke cannelloni genieten terwijl je profiteert van de gezondheidsvoordelen die spinazie je te beiden heeft. Deze groene krachtpatser draagt namelijk bij aan het beschermen van je ogen, een goed werkend immuunsysteem en het verlagen van je bloeddruk.

En deze heerlijke hapjes met truffel… Daar kun je me ’s nachts echt voor wakker maken!
Geroosterde paprika’s zien er ook altijd heel feestelijk uit.

Tip: Wil je graag een tafel vol met hapjes serveren? Kies dan in plaats van paprika’s eens voor snackpaprika’s.

Mijn nummer 1 favoriet – De rode biet

Daarnaast ben ik gewoon echt een diehard fan van de rode biet. De veelzijdigheid van deze groente, dat is toch ongelofelijk! Bietjes zijn heerlijk in een salade, pokébowl, smoothie of smoothiebowl. Dat is een dikke ontbijt-tip trouwens: voeg eens wat voorgekookte rode biet toe aan je smoothie(bowl), zo start je de dag met een goede portie groenten!

Je kunt bietjes dus toevoegen aan je ontbijt, maar je kunt er ook soep van maken. Dat klinkt misschien niet zo voor de hand liggend, maar is erg lekker. Daarnaast kun je ze toevoegen aan je stamppot of je kunt ze heerlijk roosteren in de oven of poffen op de BBQ. Dat klinkt dat als muziek in de oren, toch? Hou je ook van de warme, aardse smaak van rode biet, probeer dan deze recepten eens:

Voor deze recepten heb je wel wat meer geduld nodig. Mocht je dat -net als ik- niet altijd hebben, omdat je gewoon snel een lekkere maaltijd op tafel wilt zetten? Dan is deze topper met burrata (do I need to say more??) echt iets voor jou.

Rode bietjes zijn dus super veelzijdig, enorm lekker én mega gezond! Ze bevatten veel vitamines en mineralen, zoals vitamine B, C, kalium en magnesium.

Meer weten over gezond eten?
Gezondeten.nl is een gezondheidsplatform met als doel Nederland te informeren en inspireren gezonder te gaan eten. Samen met hun team van gezondheidswetenschappers ontwikkelden we verschillende interessante artikelen en selecteerden gezonde gerechten voor ons Lassie foodplatform. Bekijk hier meer.