Gezond eten voor je kind: de eerste 1000 dagen

Gezond eten voor je kind: de eerste 1000 dagen

Bij Lassie helpen we je graag met gezond, lekker en gevarieerd koken. Maar dat kan soms best een beetje lastig zijn. Zeker als je een baby, dreumes of peuter moet voeden. Zij hebben namelijk iets andere voedingsstoffen nodig of kunnen nog niet alle smaken en structuren aan. Dus hoe zorg je nu voor lekker en gezond eten voor je kind? Daarvoor schakelden we de hulp in van Patricia Ploeger.

Patricia is namelijk diëtist én moeder. Ze helpt (aanstaande) ouders namelijk met advies over gezond eten voor je kind. Ze maakt praktische lijstjes waarop staat wat je kind juist wél mag eten en houdt van lekkere recepten die snel op tafel staan. En daar zijn we bij Lassie toevallig ook gek op! In dit artikel vertelt ze je alles over gezond eten voor je kind tijdens de eerste 1000 dagen: van zwangerschap tot baby, dreumes en peuter.

Van zwangerschap tot peuter

Van conceptie tot de 2e verjaardag (de 1e 1000 dagen) groeit een kindje vliegensvlug. Jouw kindje heeft daarvoor al het goede van eten en drinken nodig.

Je kindje groeit als kool:
1. De snelle groei qua lengte en gewicht.
2. De groei van hersenen: wel 1 gram per dag!
3. De groei en ontwikkeling van de organen.
4. De ontwikkeling van het zenuwstelsel en immuunsysteem.

Als je in het tempo van de 1ste 1000 dagen door zou groeien? Dan weeg je maar liefst 1 miljoen kilo voor je naar de basisschool gaat.

Zwangerschap: 3 tips voor de aanstaande mama

Gezond eten voor je kind begint al in de buik. Via de navelstreng krijgt het daar immers al belangrijke voedingsstoffen binnen en daar heb je dus als moeder zelf invloed op. Met onderstaande tips zorg jij vanaf het allereerste moment al voor gezond eten voor je kind!

1. Eet gevarieerd!
Verleid jezelf met kleur tot een gevarieerd en gezond eetpatroon. De smaakontwikkeling van je kind start al in de baarmoeder. Wist je dat een (ongeboren) kindje van 12 weken al smaakpapillen heeft? Als jij gevarieerd eet, kan het kindje in jouw buik daar nu al van profiteren via het vruchtwater. De kans is groot dat je (geboren) kindje de smaken straks eerder waardeert.

2. Groente en fruit
Groenten en fruit leveren belangrijke vitamines en mineralen die bijdragen aan de gezondheid van je kindje. Denk bijvoorbeeld aan foliumzuur (voor o.a. het zenuwstelsel) en ijzer (kan bloedarmoede voorkomen). Ook kalium is onmisbaar; het werkt bloeddrukverlagend. Belangrijk, want door een hoge bloedruk komen er minder zuurstof en voedingsstoffen door de placenta!

3. Vezelpower
Door genoeg groente en fruit te eten, krijg je bovendien meer vezels binnen. Dat is nog zo’n voedingsstof waar zwangeren meer van kunnen gebruiken. Vezels zijn namelijk belangrijk voor een gezonde bloeddruk en stoelgang. Ook geven ze je een verzadigd gevoel. En dat helpt weer om snoepen tegen te gaan en niet extra veel aan te komen. Meer vezels zitten bijvoorbeeld in: volkorenbrood, zilvervliesrijst, quinoa en voorgestoomde bulgur of basmati extra vezels.

0-4 maanden: borst- en flesvoeding

Gefeliciteerd! Je kindje is geboren. De eerste maanden krijgt het zijn of haar voeding via de borst, via flesvoeding of via een combinatie van de twee. Borstvoeding kost meer energie en vocht, eet iets meer dan normaal en drink (ruim) voldoende. Als je borstvoeding geeft zijn er nog meer aandachtspunten voor de mama: liever geen alcohol, max. 2 porties vette vis per week (i.v.m. mogelijke schadelijke stoffen, zoals dioxines), geen venkel- en anijsthee (i.v.m. bepaalde plantengifstoffen) en niet al te veel cafeïne. Als je borstvoeding geeft, komen de voedingsstoffen van je eigen dieet in de moedermelk terecht. Het is belangrijk om gevarieerd te blijven eten. Eet vooral veel groente en fruit, vezelrijke producten en etenswaren met veel ijzer en/of vitamine B11 (foliumzuur).

Gezond eten voor een kind van 4-6 maanden: het eerste hapje

Tussen 4 en 6 maanden begin je met het 1e fijngeprakte hapje. Dit worden ook wel oefenhapjes genoemd. De meeste ouders starten met groente of fruit, gewoon omdat we dit zo gewend zijn in Nederland. Maar het kan ook een stukje brood, gekookt ei of voorgestoomde couscous zijn.

Hoe pak je het aan?
Goed om met één smaak te beginnen. Je kunt een fruitsoort een paar dagen achter elkaar geven. Je start met 2-3 theelepeltjes per keer. Je kunt verschillende smaken naast elkaar geven, zo lang je die ene smaak maar niet weg laat. Bijvoorbeeld in de ochtend banaan en in de middag broccoli. Later kun je smaken combineren.

Potjes vs. vers maken
Bij gezond eten voor je kind gaat de voorkeur uit naar vers bereid eten. Een potje kant-en-klare babyvoeding bevat weliswaar alle voedingsstoffen, maar de smaken zijn vaak gemengd en de structuur is meestal te fijn.

Bovendien is een babyhapje maken makkelijker dan je denkt. Wat dacht je van een zoete aardappel uit de oven? De oven doet het werk en ondertussen kun jij lekker met je kindje knuffelen. Hoef je het daarna alleen nog maar even te prakken!

Gezond eten voor een kind van 6-8 maanden: brood en grovere stukjes
Je kindje is alweer 6 maanden. De ontwikkeling gaat zo snel, die 6 maanden-grens voelt als een échte mijlpaal! Qua gezond eten voor je kind kun je ook mooie stappen zetten: smaken combineren, grovere stukjes.

Brood(beleg)
Start met lichtbruin brood zonder korst. Als dit goed gaat, kun je langzaam overstappen op fijn volkorenbrood. Tip: brood van 1 dag oud plakt minder aan het gehemelte. Vanaf 7 maanden kun je je kindje een broodkorst geven. Besmeer de boterham met goede, plantaardige vetten. Beleg is niet nodig, maar mag wel. Voorbeelden van gezond broodbeleg: avocado, banaan, 100% pindakaas of een gekookt ei.

Hapjes: grover en groter
Rond 7-8 maanden geef je grovere stukjes en werk je toe naar échte maaltijden. Een blender of mixer heb je niet nodig, gewoon even grof prakken en klaar is Kees. Je kunt ook beginnen met stukjes als je kindje nog geen tanden heeft. Blijf wel alert: zorg dat je kindje rechtop zit en blijf er even bij. Ook de porties worden groter: bijvoorbeeld van een kwart banaan naar een halve banaan.

Gezond eten voor een kind van 8-12 maanden: gezonde maaltijden


In deze fase is zoveel mogelijk: je kindje leren drinken uit een beker en échte maaltijden. Maar hoe bouw je dit op? En wat is precies gezond eten voor een kind in deze leeftijd? We geven je een aantal tips hoe je dit aan kunt pakken.:

Leren drinken
Geef je kindje een overgangsbeker, bij voorkeur zonder speen of tuit. Er zijn zogenaamde 360° oefenbekers. Deze bekers lekken amper als je ze op de kop houdt. Ideaal!

Apart koken
Apart koken is meestal niet nodig. Je kindje mag al zoveel wél. Wat dacht je bijvoorbeeld van bonen, gekookt ei of bulgur? Allemaal gezond eten voor je kind. Maar dit geef je beter nog even niet: melk- en melkproducten, honing, rauwe vis of rauwe vlees(waren) en zout.

Zoutloos is niet smaakloos
Te veel zout is niet goed voor je baby. Voeg daarom geen zout toe. Zoutloos eten betekent gelukkig niet smaakloos. Je kunt het eten op smaak brengen met verse kruiden (bijv. peterselie of basilicum) of specerijen (bijv. kaneel of nootmuskaat). Een laurierblaadje of steranijs is ook heerlijk om mee te koken. Rijst koken met een steranijs geeft een heerlijke smaak. Wel even verwijderen voor serveren!

Lees hier meer over rijst lekker maken.

Wat eten we vandaag?
Vanaf een maand of 7-8 kun je de avondmaaltijd toevoegen. Gezond eten voor je kind bestaat nu uit eiwitten (zoals gaar visfilet, gaar vlees, bonen of hardgekookt ei), groenten (bijvoorbeeld doperwtjes of gekookte worteltjes), gezonde vetten (olijfolie of vloeibare margarine) en een koolhydraatbron (zoals rijst, quinoa of lekker makkelijk: voorgestoomde bulgur

Inspiratie nodig? Bekijk de kidsproef recepten van Lassie. Eenvoudig, snel en beproefd lekker!

Of de baby hapjes van Lassie:

Gezond eten voor een kind van 1-2 jaar: eten wat de pot schaft!?

Het is zover: vanaf 1 jaar mag je kindje bijna alles eten. Je kindje mag nu bijvoorbeeld gewone melk- en melkproducten, zoals karnemelk, yoghurt, kwark of sojadrank met toegevoegde vitamines en mineralen. Opvolgmelk en de zogenaamde peuter- of dreumesmelk zijn niet nodig. Verder eet je kindje gewoon met jou mee, alleen natuurlijk wel in wat kleinere porties.

Spelen met eten
Tot en met het 2e levensjaar kun je spreken van ‘the window of opportunity’: een kindje heeft nog zin om nieuwe smaken en structuren te leren kennen. Maak hier gebruik van. Laat je kindje lekker proeven en knoeien. Mijn motto: ‘Niet groeien zonder te knoeien!’

Ik ben 2 en ik zeg nee

Rond 1,5-2 jaar gaat je kindje vaker ‘nee’ zeggen. Dit woordje lijkt vooral tijdens het eten favoriet. Kindjes kunnen veel aandacht naar zich toetrekken door niet te eten. Hoe ga je hiermee om? Hier wat tips:

- Probeer de tv uit te zetten, dit kan afleiden.
- Laat je kindje meekijken of helpen in de keuken. Kweek interesse door je kindje erbij te betrekken.
- Dring eten niet op, dat heeft vaak een averechts effect.
- Bereid het eten eens op een andere manier: in een grillpan of met kruiden of specerijen.
- Gezellig samen aan tafel eten.
- Check de kidsproef recepten van Lassie. Gezond eten voor een kind én getest door het kidspanel. Gegarandeerd succes!


Deze blog is gemaakt in samenwerking met Patricia Ploeger van ‘Gezond eten voor je kind’. Patricia is online kindervoedingsexpert, diëtist én moeder. Zij helpt ouders met gezond eten voor hun kind, zodat het later groot en sterk wordt. In haar online programma’s geeft ze zowel zwangeren als ouders advies over gezond eten voor je kind. Meer informatie vind je op haar website www.gezondetenvoorjekind.nl.

Recente blogs

Ontdek onze recepten