2018 Logo Lassie Nr1 Witte ondergrond Pay off
Lassie

Wat is tahin en hoe moet je het maken?

1 jul. 2022 – Leestijd 6 min
598 Voorgestoomde bulgur Wintersalade voorgestoomde bulgur granaatappel tahindressing

Tahin. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Of misschien vraagt een lekker recept er wel om, maar je hebt eigenlijk geen idee wat het is. Geen zorgen. We vertellen je graag wat het is, waarvoor je het kunt gebruiken en of het gezond is. Ook laten we je zien hoe je het zelf kunt maken én geven we meteen een paar lekkere recepten waar het prima bij past. Meer heb je niet nodig.

Wat is tahin?

Tahin is een pasta gemaakt van sesamzaadjes. Het heet daarom ook wel sesampasta of tahini. Het wordt hier vooral gebruikt om Midden-Oosterse dips mee te maken (zei er iemand hummus?), maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken voor een saus, dressing of zelfs marinade. Een echte smaakmaker dus. En nog een leuk weetje: in landen als Israël, Libanon en Syrië eten ze het gewoon op de boterham!

Is tahin gezond?

Ja, tahin is zeker gezond! Het bestaat voor het grootste gedeelte namelijk uit sesamzaad en olijfolie. Die bevatten allebei veel gezonde vetten. De sesamzaadjes zitten daarbij ook nog eens boordevol vezels, eiwitten, vitamines en mineralen. Je blijft er dus lekker lang vol van zitten én je krijgt meteen genoeg voedingsstoffen als ijzer, magnesium en koper binnen. Ook is het lactosevrij en 100% plantaardig. Dus ook geschikt voor vegans!

Zo kun je zelf tahin maken

Tahini is tegenwoordig in elke supermarkt wel te koop. Vaak vind je het bij de pindakaas en anders wel in het gangpad bij de Midden-Oosterse ingrediënten. Maar je kunt natuurlijk ook zelf tahin maken. Gewoon thuis. Dat is een stuk lekker … en gezonder!

Ingrediënten

  • sesamzaadjes 200 gr
  • olijfolie
  • zout (optioneel)

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg ondertussen bakpapier op een grote bakplaat en spreid het sesamzaad erover uit.
  2. Schuif de bakplaat in de oven en rooster de sesamzaadjes totdat ze lichtbruin kleuren. Dat duurt ongeveer een 15 minuten. Schud tussendoor even om.
  3. Laat de sesamzaadjes een beetje afkoelen en doe ze vervolgens in een blender of keukenmachine om te pureren. Voeg tijdens het pureren steeds een scheutje olijfolie toe. Net zo lang totdat de juiste dikte is bereikt.
  4. Breng op smaak met een beetje zout of andere smaakmakers (optioneel) en bewaar in de koelkast. Daar blijft het wel 3-4 weken houdbaar.

Voor dressing, saus of marinade

Je kunt de tahin direct als marinade gebruiken voor een stukje vlees of vis. Maar je kunt er ook een dressing of saus mee maken. Meng het goedje bijvoorbeeld met wat citroensap, water en wat knoflook voor een lekkere saus. Of gebruik Griekse yoghurt in plaats van water voor een frisse dressing. Lekker met zoet paprikapoeder, zeezout of peterselie. Je kunt er alle kanten mee op!

3 recepten met tahin

Inspiratie nodig voor het avondeten? Daar helpen we je graag bij. We hebben namelijk 3 lekkere recepten voor je ontwikkeld waar je je zelfgemaakte tahini (of die uit de supermarkt) voor kunt gebruiken. Altijd lekker, gezond en makkelijk om te maken. Altijd goed.


Check ze allemaal en laat je verrassen!

Notenrijst Groenten Kip Tahinsaus

Kip met tahinsaus en groene groenten

Kip gesmoord in tahinsaus. Beter wordt het bijna niet. Tenzij je er wat peultjes, broccoliroosjes en doperwtjes bij serveert, natuurlijk. En dat is precies wat we doen in dit gerecht!

Bekijk het recept hier.

Pandanrijst Extra Vezels Shoarma Bowl Met Aubergine En Tihini Yoghrt

Pandanrijst met shoarma, auberginereepjes en tahini-yoghurt

Sesampasta en shoarma zijn een match made in heaven. Daarom serveren we de shoarmareepjes ook graag met tahini-yoghurt. Een frisse tegenhanger van gekruid vlees. Echt comfort food voor op de vrijdagavond.

Check hier het recept.

598 Voorgestoomde bulgur Wintersalade voorgestoomde bulgur granaatappel tahindressing

Wintersalade met voorgestoomde bulgur, granaatappel en tahindressing

Zeg je snel en gezond? Dan zeg je deze wintersalade met voorgestoomde bulgur. Dit gerecht heb je namelijk binnen 10 minuten op tafel staan en zit boordevol groenten. Lekker met verkruimelde feta!

Hier vind je het recept.