Bulgur koken onder de loep: wat maak je ermee en wat is het?

Bulgur koken onder de loep: wat maak je ermee en wat is het?

De perfecte en gezonde stand-in voor rijst en couscous! Bulgur is de grotere en gezondere zus van couscous en maak je supereasy met gekookt water. Bulgur is niet alleen makkelijk te bereiden maar past ook nog eens bij veel verschillende gerechten. Dus lees snel wat bulgur precies is en wat je ermee maakt!

In veel regio’s wereldwijd wordt bulgur gegeten - niet voor niets is het één van Lassies Wereldgranen. In Noord-Afrika, het Midden-Oosten en zelfs in India komt het product geregeld op tafel. Vooral in Turkije en omringende landen weten ze er wel raad mee. Tabouleh (een bulgursalade met veel peterselie) en kibbeh (ovaalvormige burgertjes) zijn bekende gerechten uit die hoek die gemaakt worden met bulgur.

Van salade tot pilavi
Bulgur is een hele geschikte stand-in voor alle gerechten met couscous en rijst. Je eet het bijvoorbeeld in salades (zoals deze met gerookte makreel) en eenpansgerechten (probeer deze heerlijke Turkse stoofpot met kip en als bijgerecht). Typische bulgurgerechten zijn tabouleh (dit is een lekkere frisse variant) en pilav, of ‘pilavi’ zoals ze het gerecht in Turkije noemen. Voor pilav bak je de bulgur eerst, waarna je ‘m laat garen in bouillon of water. Pilav past heel goed in een dagje vega, bijvoorbeeld deze smakelijke én gezonde deze aubergines gevuld met bulgurpilav, en deze vega pilav van bulgur, courgette en feta.

Wat is bulgur?
Bulgur is een bijzondere bereiding van durum (harde) tarwe. Voor bulgur worden de tarwekorrels gestoomd, gedroogd en dan gebroken of grof gemalen. Het is daarom groter dan couscous (dat gemaakt wordt van tarwebloem en water) maar kleiner dan rijst. Het product wordt geprezen om z’n goede bite en heerlijke, nootachtige smaak. Bulgur maken is een makkie:

  1. Meng met gekookt water;
  2. Laat 10 minuten wellen (en ga aan de gang met de rest van je gerecht);
  3. Giet de bulgur af in een zeef;
  4. Druk het vocht eruit en klaar ben je.
  5. Heerlijk in koude en warme maaltijden!

Bulgur: gigagezond!Bulgur barst van de gezondheidsvoordelen: het bevat veel vezels, eiwitten en langzame koolhydraten. Die laatste zorgen dat je lang een verzadigd gevoel houdt. Ook de vitamines (vooral vitamine B11) en mineralen (kalium, fosfor en magnesium) slaan je om de oren. Bulgur is dan ook een supergoed alternatief voor bijvoorbeeld zilvervliesrijst.

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van

Bulgur

Bulgur

Bulgur is gemaakt van tarwe. De droogkokende korrel heeft een nootachtige smaak. Het is een lekkere en gezonde basis voor salades.

Bekijk product

Ontdek onze recepten