Bulgur koken onder de loep: wat maak je ermee en wat is het?

Bulgur koken onder de loep: wat maak je ermee en wat is het?

De perfecte en gezonde stand-in voor rijst en couscous! Bulgur is de grotere en gezondere zus van couscous en maak je supereasy met gekookt water. Bulgur is niet alleen makkelijk te bereiden maar past ook nog eens bij veel verschillende gerechten. Dus lees snel wat bulgur precies is en wat je ermee maakt!

In veel regio’s wereldwijd wordt bulgur gegeten - niet voor niets is het één van Lassies Wereldgranen. In Noord-Afrika, het Midden-Oosten en zelfs in India komt het product geregeld op tafel. Vooral in Turkije en omringende landen weten ze er wel raad mee. Tabouleh (een bulgursalade met veel peterselie) en kibbeh (ovaalvormige burgertjes) zijn bekende gerechten uit die hoek die gemaakt worden met bulgur.

Van salade tot pilavi

Bulgur is een hele geschikte stand-in voor alle gerechten met couscous en rijst. Je eet het bijvoorbeeld in salades (zoals deze met gerookte makreel) en eenpansgerechten (probeer deze heerlijke Turkse stoofpot met kip en als bijgerecht). Typische bulgurgerechten zijn tabouleh (dit is een lekkere frisse variant) en pilav, of ‘pilavi’ zoals ze het gerecht in Turkije noemen. Voor pilav bak je de bulgur eerst, waarna je ‘m laat garen in bouillon of water. Pilav past heel goed in een dagje vega, bijvoorbeeld deze smakelijke én gezonde deze aubergines gevuld met bulgurpilav, en deze vega pilav van bulgur, courgette en feta.

Wat is bulgur?

Bulgur is een bijzondere bereiding van durum (harde) tarwe. Voor bulgur worden de tarwekorrels gestoomd, gedroogd en dan gebroken of grof gemalen. Het is daarom groter dan couscous (dat gemaakt wordt van tarwebloem en water) maar kleiner dan rijst. Het product wordt geprezen om z’n goede bite en heerlijke, nootachtige smaak. Bulgur maken is een makkie:

  1. Meng met gekookt water;
  2. Laat 10 minuten wellen (en ga aan de gang met de rest van je gerecht);
  3. Giet de bulgur af in een zeef;
  4. Druk het vocht eruit en klaar ben je.
  5. Heerlijk in koude en warme maaltijden!

Bulgur: gigagezond!

Bulgur barst van de gezondheidsvoordelen: het bevat veel vezels, eiwitten en langzame koolhydraten. Die laatste zorgen dat je lang een verzadigd gevoel houdt. Ook de vitamines (vooral vitamine B11) en mineralen (kalium, fosfor en magnesium) slaan je om de oren. Bulgur is dan ook een supergoed alternatief voor bijvoorbeeld zilvervliesrijst.

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van

BIO Bulgur

BIO Bulgur

Bulgur is een harde tarwe die het goed doet in gerechten uit het Midden-Oosten. Het is makkelijk te bereiden en je maakt er heerlijke en verantwoorde gerechten mee.

Bekijk product

Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Wat is bulgur?

Bulgur is een graanproduct, gemaakt van verschillende soorten tarwe waaronder durum. Die tarwekorrels worden eerst gestoomd, gedroogd en vervolgens gebroken of gemalen. Dat levert grove korrels op die groter zijn dan couscous, maar kleiner dan rijst. Het wordt veel gegeten in Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Turkije waar het de basis vormt voor een pilav, tabouleh of kibbeh!

Hoe kan je bulgur het best bereiden?

De bulgur die je in de supermarkt koopt is, net zoals bij Lassie, vaak voorgestoomd of voorgekookt. Daar hoef je dan alleen kokend water op te gieten, 10 minuten te laten wellen en eventueel het overtollige water eruit drukken in een zeef. Maar je kunt ook bulgur kopen die nog niet is voorgegaard. In die gevallen kook je de bulgur simpelweg 10 tot 15 minuten op een laag vuur en vervolgens giet je het af. Check voor de zekerheid dus altijd even de verpakking!

Hoe moet je bulgur koken?

Bulgur koken is heel eenvoudig. Doe de bulgur in een pan met twee keer zoveel water en laat het geheel zo’n 10 minuutjes koken. Proef of de bulgur gaar is en giet af of druk het overtollige vocht eruit in een zeef. Voeg wat kruiden of sap toe aan het kookwater of kook de bulgur in bouillon voor wat extra smaak. Je kunt bulgur overigens ook als risotto bereiden en steeds een beetje vocht toevoegen!

Hoeveel bulgur per persoon heb je nodig?

Gemiddeld heb je zo’n 75 gram ongekookte bulgur per persoon nodig. Dat staat gelijk aan één gemiddeld koffiekopje per persoon. Omdat de bulgur vocht opneemt tijdens het koken wordt het wel twee tot drie keer zo zwaar en heb je dus 150 tot 225 gram gekookte bulgur. Dat is meer dan genoeg als basis voor een verantwoorde maaltijd.

Is bulgur gezond?

Bulgur is heel gezond. Het zit namelijk boordevol vezels, natuurlijke eiwitten, vitamines (B11) en mineralen (kalium, fosfor en magnesium). Daarmee zorg je onder andere voor een gezonde darmfunctie en bloeddruk, een goede groei van het lichaam, stevige botten en tanden en verminder je het risico op overgewicht en hart- en vaatziekten. Er zitten dus heel wat goeds in de durum tarwekorrels!

Recente blogs

Ontdek onze recepten