Quinoa koken doe je zo

Quinoa koken doe je zo

Snel, gezond & klaar in een handomdraai. Quinoa koken is net zo simpel als het bereiden van rijst. En hoewel quinoa een zaad is en geen graan (zoals rijst), eet je het ook als rijst: als bijgerecht naast een lekkere moot vis, in een maaltijdsalade of in een curry. Oh, en het is ook nog heel gezond. Geen wonder dat er fanatiek gekookt wordt met quinoa!

Wat is quinoa eigenlijk?
Quinoa is het zaad van een plant die van oorsprong groeit in het Andesgebergte in Zuid-Amerika. In die regio wordt het gewas al zo’n 7000 jaar verbouwd en gegeten. De zaden barsten van de vitamines B, E en mineralen. Ze bevatten bovendien veel vezels en zijn een bron van eiwitten en aminozuren. Allemaal eigenschappen die van quinoa een zogenoemde ‘volwaardige eiwitbron’ maken. Een prima vlees- of visvervanger dus!

Quinoa rockt, en hoe! De zaden, die in Zuid-Amerika al sinds mensenheugenis gegeten worden, liggen hier pas sinds een paar jaar in de schappen maar hebben zich in recordtempo ongekend populair gemaakt. Quinoa wordt vooral geprezen om z’n zachte smaak, goede bite en niet te vergeten de pluspunten voor onze gezondheid. Maar hoe maak je ze nu precies klaar? Daar geven we je graag antwoord op.

Maar eerst: hoeveel quinoa per persoon heb je nodig?
Het is natuurlijk wel afhankelijk van het gerecht, maar gemiddeld heeft een persoon genoeg aan zo’n 75 gram quinoa. Ongeveer een half koffiekopje dus. Of zo’n 7 eetlepels. Je kunt natuurlijk ook onze kant-en-klare builtjes gebruiken. Met één builtje per persoon zit je gebakken!

Quinoa koken: de makkelijke manier
Er zijn inmiddels ontzettend veel granen en zaden te vinden in de supermarkt. Dat juichen we bij Lassie alleen maar toe, want we houden van gevarieerd en gezond eten. Maar iedere soort heeft ook weer zijn of haar eigen kookmethode en dus kan het allemaal een beetje verwarrend zijn. Quinoa koken is echter een peuleschil. Iedereen kan ‘t. Volg onderstaande stappen voor de ultieme smaak en textuur.

Stap 1: Wassen & zeven (optioneel)
Was en zeef de quinoa even voordat je het kookt, want de zaden bevatten van nature een laagje saponine: een zeepstof die niet schadelijk is voor je gezondheid, maar die wel een beetje een bittere smaak kan geven. In principe wordt de saponine bij de bewerking van de zaden verwijderd, maar kort even wassen en zeven kan geen kwaad. Gebruik daarbij een fijne zeef, want de zaden zijn namelijk net te klein voor een vergiet.

Stap 2: Water toevoegen
Doe de gewassen zaden in een pan en voeg water toe. Met twee keer zoveel water als quinoa zit je altijd goed. Dus 1 kopje quinoa met 2 kopjes water. En eventueel een klein beetje zout voor wat extra smaak. Breng het geheel op hoog vuur aan de kook.

Stap 3: Wachten
Wanneer het water kookt draai je het vuur lager zodat het nog een beetje suddert. En hoe lang moet de quinoa koken? Zo’n 8-10 minuutjes. Grotere hoeveelheden duren vaak iets langer. De zaden zijn klaar wanneer je ze zacht zijn en al het vocht is geabsorbeerd. Een kind kan de was doen.

Stap 4: Op smaak brengen
Haal de pan van het vuur en laat de het geheel nog een paar minuten uitstomen met de deksel op de pan. Hierdoor gaan de zaadjes nog wat verder open en krijg je een lekker luchtige massa. Maak een dressing van olijfolie, een beetje citroen- of limoensap, peper en zout of meng er wat verse kruiden door voor een extra smaakvol tintje.

Quinoa koken met bouillon of kokosmelk
Je kunt quinoa ook koken met bouillon of kokosmelk voor een krachtigere smaak. Vervang simpelweg het water door bouillon of meng de helft van het water met evenveel kokosmelk en kook de zaden zoals je anders ook zou doen. Simpel, lekker en toch weer net even anders dan anders.

Quinoa salade & andere recepten
De koningin onder de quinoa gerechten is wel de quinoa salade. Dankzij de knapperige bite en de gezondheidsvoordelen staat het geliefde gewas garant voor een goede maaltijdsalade. En vervang eens de couscous in je favoriete couscoussalade door quinoa, dan heb je een heerlijke net-even-anders salade te pakken!

Een ander lekker recept is deze groentecurry met zilvervliesrijst en quinoamix. Ook heerlijk: deze mediterrane quinoa met geroosterde groenten, een makkelijk te maken vegetarische ovenschotel. Ja, quinoa is van alle markten thuis. Nieuwsgierig naar nóg meer mogelijkheden? Bekijk onze gevarieerde quinoa recepten. Gezond, lekker en in een mum van tijd op tafel.

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van

BIO Quinoa mix - 3 kleuren

BIO Quinoa mix - 3 kleuren

Quinoa is een veelzijdig gewas met een nootachtige smaak. Quinoazaden zijn een bron van eiwitten en vezels en passen daarom goed in een verantwoord eetpatroon.

Bekijk product

Veelgestelde vragen over dit onderwerp

Wat is quinoa?

Quinoa (spreek uit als ‘kien-waah’) is het zaad van de quinoa-plant of gierstmelde. Het komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika waar het geldt als één van de belangrijkste bronnen van een gezonde maaltijd. Het heeft een hoge voedingswaarde en staat inmiddels ook in de Westerse wereld bekend als superfood. Omdat het lijkt op een graansoort en dezelfde bereidingswijze kent, wordt quinoa ook wel een pseudograan genoemd en is het dus ook een goede vervanger voor bijvoorbeeld rijst!

Hoe kan je quinoa het best bereiden?

Quinoa bereiden is heel eenvoudig. Het makkelijkste is om de quinoa te koken. Was de quinoa eerst in een kleine zeef en doe het in een ruime pan met twee keer zoveel water. Breng aan de kook en laat 10 minuutjes doorkoken op laag vuur. Voor wat extra smaak kun je wat zout toevoegen aan het water, kook je de quinoa in bouillon of kokosmelk of meng je er naderhand een lekkere dressing doorheen.

Hoe moet je quinoa koken?

Quinoa koken is heel eenvoudig. Was de zaden in een kleine zeef, doe ze in een ruime pan en voeg twee keer zoveel water toe. Breng het geheel aan de kook en laat het in ongeveer 10 minuten gaar worden op laag vuur. Check de verpakking voor de exacte kooktijd. Roer af en toe en draai het vuur uit als de zaden zacht zijn en al het vocht is opgenomen. Laat nog 10 minuten doorgaren met de deksel op de pan en klaar is Kees.

Hoeveel quinoa per persoon heb je nodig?

Gemiddeld heb je zo’n 75 gram quinoa per persoon nodig. De quinoa neemt tijdens het koken namelijk nog vocht op en wordt daarmee wel twee tot drie keer zo zwaar. De precieze hoeveelheid quinoa per persoon is wel afhankelijk van je gerecht. Serveer je het als bijgerecht? Dan is 50 tot 75 gram vaak wel voldoende voor de gemiddelde eter. Is het een wezenlijk onderdeel van je gerecht, zoals in een salade? Reken dan 75 tot 100 gram quinoa per persoon.

Is quinoa gezond?

Quinoa is heel gezond. Het zit bomvol vezels, vitamines (B, E) en mineralen als koper, magnesium en ijzer. Daarmee zorgt het voor een gezonde darmfunctie en stofwisseling en houdt het ook het zuurstofgehalte in je bloed op peil. En omdat quinoa ook nog eens heel veel natuurlijke eiwitten bevat, is het een goede vervanger voor vlees, vis en ei. Perfect voor veganisten en vegetariërs dus!

Recente blogs

Ontdek onze recepten