2018 Logo Lassie Nr1 Witte ondergrond Pay off
Lassie

Zo kun je pittig eten minder pittig maken (6 tips)

6 dec. 2023 – Leestijd 7 min

Uitgeschoten met de chilivlokken? Iets te veel spicy sambal in je gerecht gedaan? Of is die rode currypasta je toch iets te scherp? Geen zorgen. Met deze 6 simpele trucs kun je pittig eten minder pittig maken. En het meeste heb je waarschijnlijk wel in huis!

547 Verse sambal rode ui

Eten minder pittig maken: zo doe je dat

Zo kun je pittig eten minder pittig maken:

  1. Met melk en andere zuivelproducten
    Misschien heb je het wel eens gehoord: een slok melk drinken als je die hap nét iets te pittig was. En dat is niet zonder reden. Het pittige komt namelijk van het stofje genaamd capsaïcine dat je vooral in chilipepertjes terugvindt. Melk en andere zuivelproducten bevatten juist een eiwit genaamd caseïne. Die bindt zich aan de capsaïcine waardoor er minder van het stofje direct op je tong terechtkomt. Dat scheelt weer. Werkt ook met (zure) room, yoghurt of boter!

  2. Met azijn, limoensap of citroensap
    Met een zuurtje kun je ook pittig eten minder pittig maken. Zuren neutraliseren namelijk de pittigheid. Voeg dus gerust eens wat (balsamico)azijn, citroensap of limoensap toe als een gerecht een beetje te heet is. Tip: kijk wat goed past bij het gerecht en voeg niet te veel in één keer toe om te voorkomen dat je gerecht te zuur wordt. Je kunt er altijd nog wat bij doen als het nodig is. Het zuur eruit halen is een stuk moeilijker!

  3. Met suiker, honing of andere zoetstof
    Net als zuur helpen ook zoetstoffen eten minder pittig te maken. Gelukkig heb je bijna altijd wel wat suiker in huis. Bruine suiker is ook goed. Net als drupje honing, ahornsiroop of ketjap. Je zou zelfs wat zoete tomaten aan je gerecht toe kunnen voegen. Krijg je meteen wat extra groenten binnen!
  1. Met pindakaas
    Pindakaas zit boordevol goede vetten. Die helpen de oliën in capsaïcine op te lossen waardoor je de scherpe kantjes er letterlijk vanaf haalt. Kijk wel even of het past in je gerecht. Een beetje pindakaas gaat prima een Thaise curry of soep, maar past dan weer niet zo goed in een pittige jambalaya of couscoussalade. Je zou dan beter amandelpasta of tahin kunnen gebruiken. Werkt net zo goed!

  2. Met granen en groenten
    Zetmeel vormt een natuurlijke barrière tussen de capsaïcine en je tong. Dat zit onder andere in graan- en tarweproducten. Maar ook verschillende groenten bevatten koolhydraten die de pittige smaak neutraliseren. Kook vooral een keer een aardappel, wortel of wat peulvruchten mee als je gerecht te pikant blijkt te zijn. Al opgeschept? Zorg dan dat je bij elke hap wat extra rijst, pasta of brood neemt. Dat heeft hetzelfde effect!
  3. Door het te verdunnen
    Je kunt pittig eten ook minder pittig maken door het simpelweg te verdunnen met andere ingrediënten. Logisch ook. Want met meer niet-pikante ingrediënten zitten er relatief gezien automatisch ook minder pittige ingrediënten in je gerecht. Voeg dus vooral wat extra groenten, water of bouillon toe. Deze methode werkt dan ook het best bij sauzen, soepen en stoofschotels!

Is pittig eten gezond?

Hoewel je je eten misschien minder pittig wilt maken, kunnen een paar pepers best gezond zijn! Er zit namelijk veel vitamine A en C in. Die versterken je bloedvaten. Daarbij zorgt de capsaïcine ervoor dat het bloed makkelijker door het lichaam stroomt. Op die manier wordt je bloeddruk verlaagd. Ook zou het ontstekingsremmend werken en goed voor je humeur zijn omdat het de aanmaak van serotonine (een gelukshormoon) stimuleert!

Maar let op: te pikant voedsel is dan weer niet goed voor je. Daar kun je bijvoorbeeld misselijk van worden!

Toch proberen?

Probeer dan eens één van deze 6 spannende gerechten met pittige rijst. Je kunt het altijd weer minder pittig maken!